טרקטורון הינו רכב שטח חזק ומהיר בעל יכולות עבירות גבוהות ואחיזת כביש מעולה. בעבר שימש הטרקטורון לצרכי עבודה אך עם השנים הפך לרכב פנאי לכל דבר והכלים החדשים מציעים ביצועים חזקים במיוחד המפתים את הנהג להוציא את המקסימום מהכלי. כיוון שרישיון לנהיגה בטרקטורון ניתן לקבל מגיל 16, עוד לפני הוצאת רישיון נהיגה לרכב, אין זה פלא כי הטרקטורון הפך למשאת נפשם של נערים צעירים רבים המעוניינים ליהנות מחוויית נהיגה בשטח ומעצמאות.

ישנם דגמים רבים טרקטורונים בשוק, חלקם נועדו לטיולי שטח בעוד אחרים מיועדים ככלי עבודה יעיל ונוח עבור חקלאים, בעלי קרקעות ועבור נותני שירות ובעלי מקצועי הנדרשים לעבוד בשטח. כאמור, הטרקטורון מציע עבירות גבוהה בשטח ונחשב לכלי רכב בטוח לנהיגת שטח מהנה וספורטיבית עם אחיזה גבוהה, כל עוד מקפידים על כללי הבטיחות לנהיגה בטרקטורון.

רישיון נהיגה לטרקטורון

החוק בישראל מתיר לבני 16 ומעלה להוציא רישיון נהיגה לטרקטורון. כל מי שהוציא רישיון נהיגה לרכב או לאופנוע (דרגה ב') רשאי לנהוג בטרקטורון על פי חוק. נערים צעירים בני 16 המעוניינים להוציא רישיון נהיגה לטרקטורון חייבים להצטייד בטופס הירוק (טופס רש"ל) עם חתימה של משרד הרישוי שכולל בדיקת ראייה ובדיקה רפואית כללית, מתחת לגיל 17 יש להציג גם אישור מההורים.

על מנת למנוע פציעות ותאונות חשוב להקפיד כי רק בעלי רישיון נהיגה בטרקטורון ינהגו בכלי. כאשר נהגים בעלי רישיון נהיגה ברכב מעוניינים לנהוג בכלי, חשוב כי יקבלו הדרכה קצרה וילמדו את כללי הבטיחות לנהיגה בטרקטורון לפני התחלת הנסיעה.

קורס לנהיגה נכונה ובטוחה

קורס נהיגה בטרקטורון כולל שני חלקים: חלק עיוני (תיאורטי) וחלק מעשי. בחלק העיוני לומדים את דיני התעבורה הרלוונטיים לנהיגה בטרקטורון, הכרות עם התמרורים, כללי שימוש בטרקטורון וכללי בטיחות לנהיגה בטרקטורון בשטח ובכביש. על התלמיד לצלוח את מבחן התיאוריה של משרד הרישוי ולאחר מכן יוכל להמשיך בחלק המעשי של הקורס. בחלק זה רוכש התלמיד ניסיון מעשי ברכיבה על טרקטורון ומתנסה בנסיעה בתנאי שטח מבוקרים. בחלק המעשי ניתן דגש על כללי הבטיחות לנהיגה בטרקטורון תוך הכרות עם יכולות הכלי ומגבלותיו.

כדאי לדעת כי בבית הספר ללימודי נהיגה תלמים ממתינות לכם כיתות ממוזגות קטנות והקורס נערך על ידי צוות מורי נהיגה מקצועיים ומנוסים. במקום יש מגרש אימונים מסודר ללימודי נהיגה בטרקטורון ובמגרש מתאמנים על פניות, נהיגה בשטח, כללי בטיחות חשובים, בלימה ועצירה מוחלטת.

בסיום השלב המעשי יכול התלמיד לגשת למבחן נהיגה מעשי ובהתאם להצלחתו במבחן יוכל לקבל רישיון נהיגה בטרקטורון תוך כשבוע.

רכב חקלאי לשימוש בשטח

טרקטורון מיועד לנהיגה בשטח בלבד. החוק בישראל אינו מתיר לנהוג בטרקטורון על כבישים סלולים למעט חצייתם. יש לציין כי לטרקטורון אין סרן דיפרנציאלי לכן סכנת ההתהפכות בעת פניות בכביש גבוהה במיוחד. הטרקטורון פותח כרכב חקלאי אך עם השנים הפך גם לרכב פנאי ושטח המשמש לטיולים ולרכיבה אקסטרימית.

קשת התהפכות חובה

יודגש כי החוק בישראל מחייב להתקין קשת התהפכות כדי להגן על הנהג והנוסעים בעת התהפכות הכלי. עם זאת, ישנם יצרנים שמוכרים טרקטורונים ללא קשת התהפכות ולכן חובתו של בעל הטרקטורון לדאוג להתקנת הקשת.

הקפדה על בטיחות

לטרקטורון יכולת עבירות גבוהה בשטח והוא מסוגל להתמודד בהצלחה עם מרבית תנאי השטח. יכולות העבירות הגבוהות של הטרקטורון גורמות לא פעם לרצון לנסות למצוא את מגבלות הכלי וללא ניסיון רב בנהיגת שטח עלול הכלי להתהפך בקלות ולגרום לפציעות גוף. במקרים קיצוניים התאונה עלולה להיות הרת אסון ולגרום למוות. לכן, חשוב להקפיד על כללי הבטיחות לנהיגה בטרקטורון אותם רוכשים בקורס מקצועי במרכז ההדרכות ולימודי הנהיגה תלמים.

כללי בטיחות חשובים

הקפדה על כללי הבטיחות המפורטים כאן (בגדר המלצה בלבד) יכולים למנוע פציעות מיותרות ותאונות עבודה או תאונות דרכים העלולות לגרום למוות.

  • רישיון: נהיגה בטרקטורון מותרת רק לבעלי רישיון נהיגה כנדרש בחוק.
  • לבוש הולם: יש להקפיד על נהיגה עם נעליים סגורות, קסדה עם משקף או כובע קשיח, משקפי בטיחות ולבוש שאינו רופף. מומלץ להסיר תכשיטים ושעונים העלולים להיתפס במיכון.
  • הכרות עם הטרקטורון: לפני התחלת הנסיעה יש לוודא כי מכירים את הכלי ויודעים כיצד לתפעל אותו וכיצד לבלום.
  • תחזוקה נכונה: יש להקפיד על תחזוקת הטרקטורון בהתאם להוראות היצרן כדי למנוע תאונות ופציעות בעת הרכיבה בשטח.
  • מהירות הנסיעה: יש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי השטח. חשוב להכיר את מגבלות הכלי ויש לנהוג במשנה זהירות בשיפועים. יודגש כי לכל טרקטורון קיימות מגבלות עבירות לחציית מכשולים, מדרונות תלולים ושיפועים בשטח ויש להכיר את המגבלות. כמו כן אין לבצע סיבוב באמצע הנהיגה על שטח משופע.
  • נוסעים נוספים: אין להסיע יותר נוסעים מהמותר ברישיון הטרקטורון ובשום אופן אין להסיע נוסעים על מכסה המנוע או כנפי הטרקטורון. כמו כן, חובה לשבת בזמן הנסיעה ויש להקפיד כי נוסע נוסף לא יעמוד ויאחז בקשת ההתהפכות.
  • נהיגה בטוחה: בעת סיבוב או פניה יש להסיט את הגוף לכיוון הנגדי כדי ליצור משקל נגד לכוח הנסיעה.
  • אחיזת הכידון: יש לאחוז היטב לאורך כל הנסיעה במוט ההיגוי ואין להאיץ, לבלום או לנהוג ללא אחיזת הכידון בשתי ידיים.
  • בדיקות לפני התחלת הנסיעה: לפני כל התחלת שימוש בטרקטורון יש לוודא את תקינות מערכת ההיגוי ומערכת הבלמים, לבדוק אורות ומחווני דרך, לנקות פנסים ומראות, ויש לבצע בדיקת יסודית של לחץ האוויר בצמיגים.
  • מטען נוסף: חשוב לאבטח את המטען וכלי העבודה היטב כך שלא יתעופפו החוצה בזמן הרכיבה על הטרקטורון. אין להשאיר חפצים רופפים כמו כלי עבודה על רצפת הטרקטורון מחשש שאלה יעופו החוצה או יפריעו לנהג בזמן הנסיעה.
  • ילדים: החוק אנו מתיר להסיע ילדים בטרקטורון וחשוב להקפיד על כך.

הוראות היצרן ודרישות החוק

לסיכום, חשוב להקפיד על הוראות היצרן ודרישות החוק כדי להימנע מתאונות מיותרות ומנזקי גוף ורכוש. בית הספר ללימודי נהיגה תלמים מציע קורס מקצועי חשוב ומציל חיים לנהיגה בטרקטורון, במהלך הקורס רוכשים ידע תיאורטי ומעשי ולומדים את כללי הבטיחות הנחוצים לרכיבה בטוחה בטרקטורון.