לימודי נהיגה נחלקים ללימודים עבור רשיונות שונים. במאמר זה, ננסה "לעשות סדר" בסוגים השונים של לימודי נהיגה ובסוגים השונים של רשיון נהיגה.

אנו, כמובן, עורכים לימודי נהיגה לרכבי שטח ורכבי עבודה, ולכן כתבה זו תעסוק בעיקר ב לימודי נהיגה על כלים אלה (למשל טרקטור, טרקטורון, מלגזה). על שאר הסוגים של רשיון נהיגה נעבור בקצרה, על מנת לאפשר לכם לקבל מושג.
תוכלו לברר עוד בנוגע ל לימודי נהיגה ולסוגים השונים של רשיון נהיגה באתר של משרד התחבורה.

  • A, A1, A2 – רשיון נהיגה עבור כלי רכב דו גלגליים.
  • B – רשיון נהיגה לרכב פרטי (ניתן לנהוג גם על טרקטור משא ואמבולנס).
  • C1, C – רשיון נהיגה לרכב עבודה ורכב מסחרי, רכב חילוץ וגרירה, וברכב גורר.
  • D1 – רשיון נהיגה למונית או אוטובוס זעיר.
  • D – רשיון נהיגה לאוטובוס.

רשיון נהיגה מדרגה 1 – רשיון נהיגה לטרקטור

בעל רשיון נהיגה מדרגה זו יכול לנהוג בטרקטור, במכונה ניידת על גלגלי זחל, במלגזה (יש הכרח על פי החוק ב לימודי נהיגה נוספים עבור היתר נהיגה במלגזה), בטרקטורון, בטרקטור משא (על פי מגבלות החוק), וברכבי שטח אחרים.

עבור רשיון נהיגה מדרגה 1 יש לעבור מבחן תיאורטי (תיאוריה) ומבחן מעשי, וכן ללמוד לימודי נהיגה בבית ספר ללימודי נהיגה מקצועי ומיומן (כמונו!)
חשוב לציין, כי בעלי רשיון נהיגה 1 שאין בידם רשיון נהיגה B או 1C לרכב פרטי, יכולים לנהוג טרקטור משא בשבילים בלבד (החוק מתיר על חציית כביש תוך נהיגה בטרקטור משא) אולם הם אינם מורשים לנהוג טרקטור משא בכביש.

ומה עם רשיון נהיגה למלגזה?

רשיון נהיגה למלגזה דורש השלמה מיוחדת של לימודי נהיגה. בעלי רשיון נהיגה מדרגה B, 1C, ובדרגה 1 – רשאים לעבור לימודי נהיגה במלגזה ולהשיג רשיון נהיגה במלגזה, לאחר שעברו מבחן היתר ייחודי עבור נהיגה במלגזה