כיום קשה לתאר עבודה במפעלים ומחסנים ללא מלגזה. קיומה הפך כה מובן מאליו עד כי נהגים המובילים סחורה לא טורחים כלל לברר אם בנקודת היעד תהיה מלגזה בעזרתה ניתן יהיה לפרוק את רכבם. במאמר זה נתאר בקצרה את התפתחותה של ה-מלגזה, מאפייניה ודגמים נפוצים שונים.

ההיסטוריה של המלגזה

מלגזה הומצאה עוד באמצע המאה התשע עשרה כאשר חברות העוסקות בתמסורות פיתחו רכב תעשייתי המיועד להרמה ושינוע של סחורות למרחקים קצרים. מלגזות ראשונות יוצרו על ידי חברת רכבות בפנסילבניה ארה"ב.
במהלך מלחמות העולם הראשונה והשנייה זכתה מלגזה לפיתוח מואץ הן באירופה והן בארצות הברית עד כי מלגזות בתצורתן המוכרת כיום הופיעו כבר בשנות הארבעים למאה העשרים.
מלגזה נועדה להרמה של מטענים מלמטה. לצורך כך היא מצוידת בזרועות הנעות מעלה מטה בצורה אנכית, זרועות אלה מכונות "שיניים". היות ומלגזות מסוגלות להרים ולשנע מטענים במשקלים של מספר טונות (בהתאם לדגם מלגזה והיעוד שלה) נדרש כי תהיה בעלת משקל עצמי גבוה ומרכז כובד נמוך.
מלגזה צריכה להיות בעלת כושר תמרון מעולה שכן הרמת המשא אינה מספקת יש גם לשנע אותו, לעיתים בתוך מחסנים, מפעלים, בתי מלאכה או איזורים צפופים אחרים, ולהניח אותו בנקודה מסוימת.
ברוב גדמי המלגזה כיום ניתן להניע את זרועות הפלדה, השיניים, גם ימינה שמאלה וגם להטותם מעלה מטה.
לצד המלגזה פותח מתקן המאפשר הנחת הסחורה עליו בצורה שתאפשר הרמה והורדה קלה בעזרת מלגזה. מתקנים אלה מכונים "משטחים". יש העשויים עץ, חומרים פלסטיים ואף מתכתיים.

סוגי מלגזה

מלגזות כיום מגיעות במגוון דגמים לשם מתן מענה לצרכים שונים בתעשייה.

מלגזה תעשייתית – מוכרת מונעת בחשמל או באמצעות מנוע דיזל ומשמשת לצרכי פריק, טעינה ושינוע מטענים בתוך מחסנים ומפעלים.

מלגזת חצר – מלגזה זו מיועדת לעבודה בשטח פתוח,לעיתים על קרקע לא סלולה, ובנויה בתצורה של טרקטור חקלאי הפוך דהינו הגלגלים הגדולים בחזית דווקא והקטנים מאחור. מזלג ההרמה במלגזות כאלה יכול שיהיה דומה יותר לזרוע העמסה טלסקופית, מלגזות שכאלה מכונות "מעמיס טלסקופי".
על גבי טרקטורים שונים ניתן להרכיב שיניים הדומות לאלה של מלגזה ולהשתמש בהם באופן דומה.

מלגזת שדה – מלגזה המיועדת לעבוד בתנאי שטח קשים. בנויה משתי יחידות נפרדות המחוברות ביניהן במפרק המאפשר תנועה סיבובית.

מלגזות הליכה – מלגזות כאלה מאפשרות הרמת מטען באמצעות מנוע חשמלי ושינועו באמצעות מפעיל ההולך רגלית לצד או מאחורי המלגזה.

הפעלת מלגזה

אין דמיון רב בין נהיגת רכב פרטי או מסחרי והפעלת מלגזה. נהיגה במלגזה דורשת מיומנות מיוחדת שכן ההיגוי נעשה באמצעות הגלגלים האחוריים, מרכז הכובד משתנה בהתאם למשקל המועמס ולגובה הנפתו, יש להכיר את מערכות הבקרה על תנועת המזלג, להכיר ולתרגל כללי בטיחות הייחודים ל-נהיגה במלגזה. (ראה מבחן עיוני לדוגמא של קורס מלגזה)
לאור כל הנ"ל המפעיל מלגזה נדרש להיות בעל רשיון נהיגה במלגזה.
רישיון נהיגה במלגזה ניתן להוציא מגי שמונה עשרה ומעלה, נדרש להיות בעל רשיון נהיגה דרגה אחת (רשיון נהיגת טרקטור) או רישיון נהיגה דרגה שתיים (לרכב פרטי). על מנת להוציא רישיון נהיגה במלגזה יש להשתתף ב-קורס מלגזה הנערך על ידי מורי נהיגה המוסמכים לכך במסגרת מרכז הדרכות לנהיגה כגון תלמים מרכז הדרכות.