התקשרו עכשיו:
03-9014903
052-2655848
או צרו איתנו קשר באמצעות הטופס
סטטיסטיקות של השנים האחרונות מראות שבעונת הקיץ חלה עליה במספר התאונות בהן מעורבות מלגזות. לצערנו גם בשאר עונות השנה מתרחשות תאונות במהלך נהיגת מלגזה.
בתאונות מלגזה נגרמות פציעות קשות וברבות מהן נגרם מוות של מפעיל מלגזה או עובד אחר ששהה לצד המלגזה והיה מעורב בשימוש שנעשה בה בעת התאונה. לעיתים בתאונת מלגזה נפגע עובר אורח מזדמן (כך למשל נדרסה פעוטה בת שלוש כאשר מפעיל מלגזה נסע לאחור תוך שסמך על מבט במראות בלבד ולא טרח לסובב ראשו ולהביט בין כתפיו כנדרש).
חלק הארי של תאונות מלגזה נגרמות באופן חד משמעית בגלל מפעיל המלגזה. בתאונות מלגזה אחרות דבקת מידת מה של אשמה גם בנפגע ולעיתים האחריות כולה נופלת בחלקו. סוג נוסף של תאונות מלגזה הינן כאלה אשר נגרמות בגלל מלגזה לא תקינה.
תאונות מלגזה באשמת המפעיל – כאשר תאונות מלגזה נגרמות בגלל מפעיל המלגזה יתכנו מספר סיבות שהובילו לכך. ראשית, יתכן כי קורס מלגזה אותו עבר המפעיל ושבסיומו קיבל רשיון מלגזה נערך ברמה בלתי מספקת ולא הקנה את היסודות המקצועיים הנדרשים על מנת להבטיח נהיגת מלגזה בצורה בטוחה. שנית, יתכן כי מפעיל המלגזה הוסמך כראוי אך עבר זמן רב מאז התנסה באופן מעשי בנהיגת מלגזה (בעבר נדרשו כל בעלי רשיון מלגזה לעבור רענון שנתי על מנת לשמור על תוקף הרישיון אך מאז בוטלה תקנה זו).
לעיתים נהג מלגזה הינו מוסמך כראוי, מקצועי ומיומן אך נגוע בהתנהגות מסוכנת כגון ילדותיות, עצבנות וכו' אשר הופכות את אופן נהיגת מלגזה שלו למסוכן.
תאונות מלגזה שלא באשמת המפעיל קורות כאשר יש מי שבוחר להימצא באזור אסור ואף עושה זאת באופן בלתי זהיר או כאשר המלגזה עצמה לא מתוחזקת כראוי ותקלה טכנית בה גורמת לתאונה. סיבה נוספת לתאונות מלגזה עשויה להיות איזור עבודה צפוף בעייתי הדורש תמרונים מסוכנים.
נתון מעניין הוא כי ברוב רובן של תאונות המלגזה הקטלניות היו מעורבים נהגי מלגזה אשר לא היו בעלי רישיון מלגזה בתוקף. לפיכך עולה כי די אם נקפיד כי כל מי שנוהג מלגזה יהיה אכן בעל רישיון מלגזה כנדרש בחוק כדי שימנעו רוב תאונות המלגזה הקשות.
להלן תיאורים של שתי תאונות מלגזה אשר התרחשו בישראל:
ביולי 2009 נמחץ למוות, בשוק הסיטונאי בפתח תקווה, מפעיל מלגזה כאשר המלגזה שנהג התהפכה עליו. המפעיל היה פלשתיני והחוק אינו מתיר כלל לפלשתינים לנהוג רכב ישראלי כלשהו בתחומי מדינת ישראל.
באוגוסט 2009 נמחץ צעיר תחת גלגל של מלגזת שדה בה נהג. הצעיר איבד את השליטה במלגזה בעת שנהג בה בירידה, ניסה לקפוץ ממנה וכאמור נמחץ תחת אחד מגלגליה. מפעיל המלגזה פונה במצב קשה לבית חולים אך נפטר מאוחר יותר מפצעיו. גם בתאונה זו המפעיל לא היה בעל רשיון מלגזה בתוקף.
ראוי לציין כי התקנות אינן מחייבות חגירת חגורות בטיחות בעת נהיגת מלגזה. עם זאת במלגזות בהן מותקנות חגורות שכאלה ראוי לדאוג לתקינותן ולעשות בהם שימוש. גם המלצות מאין אלה מקבלים בעלי רישיון מלגזה בעת השתתפותם ב קורס מלגזה.