פעמים רבות אנו נמצאים בשטח ציבורי או מסחרי ורואים שלט שמכריז על כך כי אנו נמצאים בתוך "שטח תפעולי". מדובר על שטח ייעודי אשר נועד לשמש לצרכי המתחם בלבד, ובו מותר לנוע עם רכב תפעולי בלבד. בשורות הקרובות נלמד מעט יותר אודות כלי רכב זה, היכן הוא רשאי לנסוע ומהם הדגשים ברכישתו.

מהו כלי רכב תפעולי?

רכב תפעולי הוא רכב שנועד לבצע פונקציות מסוימות שדרושות לתפעול שירות או פעולה כלשהי. מדובר ברכב שמונע ע"י דלק או חשמל, מאופיין במימדים קטנים יחסית שיכולים לשאת עד 4 אנשים בו זמנית, ובעל כוח רב לגרירת משאות, נסיעה בעליות וכו'. את הרכבים התפעוליים נמצא בדרך כלל במפעלי תעשייה, שדות תעופה, בתי חולים, בריכות שחייה, מוסדות אקדמיים, קיבוצים וכדומה, ולמעשה הם אינם רשאים לנסוע סתם כך ברחובות או בכל מקום אחר שאינו הוגדר מראש כשטח תפעולי. יש לציין כי לא ניתן להכריז על שטח כלשהו כשטח תפעולי ללא אישור מתאים, ועל כן יש לתכנן מראש את תוואי השטח בצורה המיטבית, ובהתאם לסוג הרכבים שעומדים בפניכם לבחירה ע"י הספק. בנוסף יש לדעת כי על מנת לנהוג על רכב תפעולי יש לבטח אותו מראש בביטוח חובה צד ג' ולהיות בעל רישיון נהיגה מתאים, בדרך כלל רישיון לרכב פרטי (דרגה B).

טיפים לבחירת רכב תפעולי

ישנם מספר קריטריונים שיעזרו לכם לבחור כלי רכב תפעולי בצורה הטובה ביותר :

  • צרכי תחזוקה נמוכים – רכבים תפעוליים איכותיים כמעט ואינם דורשים תחזוקה. הדבר נכון לגבי רכבי הבנזין אך בעיקר לרכבים תפעוליים שמונעים ע"י חשמל.
  • חיסכון – חשוב מאוד לבחור מראש במצברים איכותיים ובמנועי בנזין חסכוניים כאשר בוחרים כלי רכב תפעולי, במיוחד כאשר השימוש בו תכוף ומסיבי.
  • מחיר רכישה – הדגמים האמריקאיים הינם האיכותיים והטובים ביותר. הם מגיעים עם תו תקן מחמיר ועל כן ניתן לסמוך על כך שהם "סוסי עבודה" של ממש. יחד עם זאת, תמיד עדיף לנסות ולחסוך במחיר הרכישה, ועל כן חשוב להתקשר עם ספק שאכן מציע את המותגים האמריקאיים המובילים אך עדיין מתחייב למחירים הנמוכים בשוק.
  • לא לקנות חתול בשק – בדיוק כפי שלא תרכשו כלי רכב פרטי רק ע"י מבט בקטלוג, כך לא כדאי לרכוש רכב תפעולי בדרך זו. בקשו הדגמה פרטית ללא עלות וללא כל התחייבות מצדכם, ובחרו את הרכב המתאים לכם ביותר רק לאחר שהתנסיתם בו בעצמכם!

בהצלחה!