נהיגה במלגזה מותרת בהתאם לתקנות התעבורה רק לבעלי רישיון לנהיגה במלגזה. היתר לנהיגה במלגזה מופיע ברישיון הנהיגה ומתחדש יחד עמו. על מנת להוציא רישיון לנהיגה במלגזה יש להשתתף בקורס נהיגת מלגזה בתלמים מרכז הדרכות או בכל מרכז הדרכות אחר ללימודי נהיגה בארץ. במהלך הקורס רוכשים מיומנויות חשובות להפעלת המלגזה בהתאם לאופי הכלי עליו נוהגים ולפי תנאי השטח המשתנים. תפעול נכון של המלגזה והקפדה על כללי הבטיחות מבטיחים עבודה יעילה ובטוחה תוך מניעת תאונות מיותרות ופגיעה בחיי אדם ורכוש.

הנה מספר דברים עליהם יש להקפיד על מנת להבטיח שימוש בטוח ונכון במלגזה.

רענון בטיחות פעם בשנה

רישיון לנהיגה במלגזה ניתן לכל החיים, בדיוק כמו רישיון נהיגה רגיל, כל עוד לא נשלל הרישיון מסיבה כלשהיא. החוק בישראל מקפיד על כללי הבטיחות בעבודה לכן כל מפעילי המלגזות בארץ נדרשים לעבור קורס רענון בטיחות קצר פעם בשנה. כדאי לדעת כי ניתן לעבור את קורס רענון בטיחות  גם אצלנו,  במרכז ההדרכות ולימודי הנהיגה תלמים.

הקורס קצר ותוכן הרענון נקבע על ידי המוסד לבטיחות וגיהות. במהלך הרענון לומדים נושאים חשובים כמו נהיגה נכונה במלגזה, שינוע מטענים בתוך מחסנים, בדיקות טרם הפעלת המלגזה, הרמה לגובה, קריאה של טבלת עומסים וכמו כן נעסוק בחידושים בתקנות התעבורה הנוגעות לנהיגה במלגזה וננתח תאונות מלגזה כדי להגביר את המודעות לנהיגה בטוחה ולתפעול נכון ובטוח.

ציוד מגן אישי

כללי הבטיחות לנהיגה במלגזה נוגעים בעיקר להיבטים השונים של הפעלת המלגזה. חשוב כי מפעיל המלגזה יפעל על פי הוראות החוק וישתמש בציוד מגן אישי כמו קסדה ונעלי בטיחות. במידה ויש במלגזה חגורת בטיחות המפעיל מחויב לחגור את עצמו וכך הוא מפחית משמעותית את הסיכון להיפגע אם המלגזה מתהפכת כתוצאה מתאונה.

נהיגה נכונה

נהיגה בטוחה במלגזה מחייבת אחיזה בהגה עם שתי ידיים ומשך כל זמן הנהיגה. יש להקפיד על גבולות תא המפעיל, ואין להוציא ידיים או רגלים מחוץ למסגרת הבטיחות. בעת פנייה יש להקפיד על איתות ובמידת הצורך ניתן ורצוי לצפור על מנת להזהיר עובדים וכלי רכב אחרים שנמצאים במסלול הנסיעה.

נהיגה מתאימה

יודגש כי מרכז הכובד של המלגזה גבוה וכאשר מרימים מטען מרכז הכובד עולה עוד יותר, לכן יציבות המלגזה ואחיזת הכביש שלה פוחתים, ויש להתחשב בכך על מנת לנהוג בבטחה ולהימנע מתאונות עבודה.

לפני נהיגה על משטח משופע יש לבדוק היטב האם מידת השיפוע אינה חורגת מהמותר. בעת הנסיעה על משטח משופע יש לנהוג במשנה זהירות וחשוב, ויש למקם את המטען לכיוון הנסיעה והשיפוע.

ציות לתמרורים

על מנת לנהוג בבטיחות במלגזה חשוב להקפיד על הנחיות התמרורים במקום העבודה ומחוץ למפעל, כמו תמרור עצור, רמזורים, מעבר חצייה וכו'. חשוב להאט את מהירות המלגזה בקטעי דרך מסוכנים כמו עיקולים ופניות חדות.

כללי בטיחות לנסיעה מחוץ למפעל

החוק מגביל את מהירות הנסיעה במלגזה מחוץ לשערי המפעל ל-25 קמ"ש ואין להרחיק מעל 500 מ' מחוץ לשערי המפעל. יש להקפיד על כל כללי התעבורה כנדרש בחוק. במידה ויש להעביר מטען לצד שני של הכביש יש לדאוג למלווה צמוד או לסגור את מקטע הכביש. בעת חציית מסילת ברזל יש לנהוג לאט ולהקפיד על נהיגה באלכסון כך שרק גלגל אחד של המלגזה יחצה את פסי הרכבת בכל פעם.

קשת התהפכות

בכל מלגזה מותקנת קשת בטיחות שתפקידה קריטי להצלת חיים בעת התהפכות. חל איסור מוחלט להסיר את קשת ההתהפכות מהמלגזה. חשוב לבצע בדיקה יומית של תקינות ושלמות קשת ההתהפכות. כאשר מגלים סימני חלודה יש לבצע תיקון יסודי, וכאשר מגלים ברגים רופפים יש לחזקם היטב. בזמן התהפכות אסור לנסות לקפוץ החוצה מהמלגזה מחשש למחיצת הגוף תחת כובד משקלה של המלגזה או תחת המטען.

כללי בטיחות לעצירה וחניה

כדי לעצור את המלגזה יש לבצע זאת באטיות ובהדרגה. חשוב להקפיד על האטת המלגזה טרם לחיצה על דוושת הבלם, במיוחד בנסיעה על משטחים חלקים ורטובים. אין לעצור את המלגזה בזמן עלייה באמצעות דוושת ההאצה כדי למנוע נזק למערכת ההנעה. כאשר מחנים את המלגזה יש לוודא כי היא אינה מפריעה להולכי רגל, לעובדים ולרכבים אחרים. לאחר עצירה מוחלטת יש להפעיל את בלם היד ולהוריד עד לרצפה את מתקן ההרמה.

הוראות תדלוק

תדלוק מלגזה יש לבצע בזהירות ורק במקום מאוורר ללא סכנה של אדי דלק העלולים לגרום להתלקחות. אין לעשן באזור התדלוק ויש להימנע משפיכת דלק על המלגזה ובסביבתה. את התדלוק יש לבצע רק לאחר דימום המנוע ונעילת הבלמים. בסיום, יש לסגור היטב את מכסה הדלק.

יש בשוק מלגזות חשמליות: בעת טעינת המצברים יש להקפיד על טעינה במקום מאוורר ורחוק מאש בגלל שבתהליך טעינת מצברי המלגזה משתחרר גז מימן. את הטעינה יש לבצע רק לאחר נעילת הבלמים ודימום מוחלט של המנוע.

הכרת כללי הבטיחות

כדי להפעיל מלגזה בבטיחות ועל מנת למנוע נזקי גוף ורכוש חשוב להכיר את כללי הבטיחות והנהיגה על מלגזה. הכרת כללי הבטיחות ונהיגה זהירה הוכחו כנחוצים לשמירה על חיי אדם, לכן חשוב להקפיד גם על רענון הבטיחות השנתי. אצלנו בתלמים תלמדו את כל הנדרש לנהיגה בטוחה ונכונה של המלגזה וכך תימנעו מתאונות עבודה מיותרות ומפגיעות גוף ונזקי רכוש.