עובדים הנדרשים להחזיק רשיון לטרקטור שייכים בעיקר לתחומי החקלאות, הבנייה והתעשייה. נהיגה בטרקטור עשויה אולי להיראות כפשוטה למדי וכאילו אינה מצריכה מיומנות מיוחדת.

טעות אופיינית זו נובעת אולי מן העובדה שטרקטור נראה ככלי נהיגה נוח וקל יחסית לנהיגה ומשום שישנם נערים רבים בעלי רישיון נהיגה רגיל בלבד נוהגים בטרקטורונים להנאתם.

רישיון טרקטור, המבחנים

למעשה נהיגה בטרקטור אינה פשוטה כלל כפי שהיא נראית, טעויות מינימאליות שעלול לבצע נהג הטרקטור עלולות להיות בעלות תוצאות קטלניות הן לנהג והן לטרקטור עצמו. במיוחד עשויה להיות קשה נהיגת טרקטור בעת ביצוע פעולות שונות הקשורות לעבודה עימו ולא רק להסעתו ממקום למקום.
בדומה להוצאת רישיון רכב גם על מנת להוציא רישיון לטרקטור יש לקחת שיעורי נהיגה תחילה ולעבור מבחן עיוני- התיאוריה, ומבחן מעשי –טסט. רק בהתמלא תנאים יקבל המבקש הרשיון לטרקטור ואז יוכל לנהוג בטרקטור כחוק.

מתי ניתן להתחיל ללמוד קורס טרקטור

הגיל המינימאלי להוצאת רישיון טרקטור במדינת ישראל הוא 16 (זהו גיל דומה לנהוג במדינות רבות אחרות בעולם), את שיעורי הנהיגה ניתן להתחיל כשנה קודם, אך במידה ולמבקש הרישיון טרם מלאו 17 שנים עליו להביא אישור חתום ממשרד הרישוי ואת הסכמתם של הוריו לכך שהם מאשרים לו להוציא רישיון טרקטור.

השלבים במסלול הוצאת רישיון לטרקטור

קורס הוצאת רישיון טרקטור מורכב ממספר שלבים: השלב הראשון הוא לימוד למבחן התיאוריה בו נלמדים תכנים עיוניים אשר הכרחי שמבקש רישיון לטרקטור ידע, כגון: כללי הזהירות והבטיחות בטרקטור, אופן הכניסה והיציאה מהטרקטור, תמרורים, כיצד מבצעים פניות ועקיפות ועוד.
על מנת לגשת למבחן התיאוריה על מבקש רישיון לטרקטור להביא טופס הנקרא טופס ירוק המכיל את פרטיו, אישור מרופא מוסמך המאשר שהינו כשיר לנהיגה ואישור מהוריו במידה וטרם מלאו לו 17 שנה.

במרכז ההדרכות תלמים נפתח קורס טרקטור מדי חודש.

השלב השני הוא השלב המעשי, ניתן לגשת אליו אך ורק בתנאי שהתלמיד עבר בהצלחה את מבחן התיאוריה. בשלב המעשי התלמיד מתנסה בלימודי נהיגה על הטרקטור ע"י מדריכים מוסמכים ובעלי ניסיון רב בהפעלת טרקטורים. התלמיד מתנסה בפועל בתפעול הטרקטור לפי כללי הבטיחות ולומד כיצד לנהוג בו ולטפל בו בצורה הבטיחותית ביותר על מנת להימנע מסיכונים מיותרים הכרוכים בנהיגה על טרקטור. בסיום החלק המעשי התלמיד ניגש למבחן נהיגה קצר אשר כולל בחינה על ידע טכני ודרכי פעולה במצבים בעייתיים כמו בעת קלקול מכאני בטרקטור.

דבר חשוב נוסף: הוצאת רישיון לטרקטור כולל בתוכו גם רישיון לטרקטורון, לכן מי שעבר את המבחן העיוני והמעשי ראשי לנהוג על פי חוק גם בטרקטורון.